Pandanglah hidup dari dimensi akhirat

Betapa hinanya manusia tatkala ahlak tak lagi ada. Mempertaruhkan sakinah hanya demi kesenangan sesaat. Apalah makna hidup bagi mereka ini?

Di hari akhir nanti Allah akan ambil orang yang paling menderita dalam hidupnya, dan Allah masukkan kedalam surga, hanya sesaat. Lalu ditanya: “Wahai fulan, apakah engkau pernah merasakan derita semasa hidup?” menjawablah ia: “Tidak, aku tidak pernah merasakan derita dalam hidup.”
Hanya sekedip mata Allah masukkan ke dalam syurga, ia lupa dengan cerita derita.

Kemudian Allah ambil orang yang paling sering mendapat kenikmatan semasa hidupnya . dan Allah masukkan ke dalam neraka, hanya sesaat. Lalu ditanya: “Wahai fulan, apakah engkau pernah merasakan nikmat semasa hidup? ” dijawablah: “Tidak, aku tidak pernah merasakan nikmat dalam hidup.”
Hanya sekedip mata Allah masukkan ke dalam neraka, ia lupa dengan cerita bahagia.

Betapa cerdasnya orang yang rela berjuang semasa hidup untuk menyusuri setiap jalan dakwah yang penuh ujian. Karena hakikat dari kehidupan di dunia ini hanyalah sebentar bila dibandingkan dengan kehidupan akhirat.

Apabila kita sudah mampu memandang kehidupan dari dimensi akhirat, insya Allah segala beban yang saat ini kita rasakan, seolah berubah menjadi sedekah yang menenangkan.

Selamat beraktivitas ikhwah,
Salam rindu dari insan yang perlu bimbingan.
~Abyad Al-Qosim~

Advertisements